Nahajate se na arhiviranem spletnem mestu 46. Tedna slovenske drame - za obisk aktualnega spletnega mesta, kliknite tukaj.

46. Teden slovenske drame

Šeligova nagrada

Nagrada za najboljšo uprizoritev festivala se podeljuje od leta 1999, takrat kot Velika nagrada. Leta 2004 nagrada za najboljšo uprizoritev dobi ime po preminulem dramatiku Rudiju Šeligi.

Za Šeligovo nagrado za najboljšo uprizoritev festivala po izboru žirije se potegujejo predstave, ki jih selektor uvrsti v tekmovalni program. Dobitnika nagrade izbere tričlanska mendarodna žirija.

 

 

Teden slovenske drame 2016: krepitev položaja domače dramatike

Poročilo selektorja Gregorja Butale

Pri oblikovanju tekmovalnega in spremljevalnega programa 46. tedna slovenske drame sem v vlogi selektorja izhajal iz nabora skupno 52 predstav, ki so v obravnavanem obdobju (gre skoraj izključno za produkcije, ki so bile premierno izvedene v minulem koledarskem letu) nastale po uprizoritvenih predlogah slovenskega izvora, pri čemer ta precej splošna oznaka meri tako na "običajna" dramska besedila, ki so bila tokrat v izraziti večini (drugače kot v nekaterih prejšnjih letih – lani je bila takih le dobra polovica, leto pred tem še dosti manj), kot tudi na uprizoritvene scenarije tako imenovanih avtorskih projektov (med njimi tudi dveh, ki praktično nista imela besedila) ali razne performativne vsebine; na festival se je sicer uradno prijavilo 39 uprizoritev. Količina obravnavane produkcije je bila torej še za odtenek večja kot lani in predlani (ko sem izbiral med 48 oziroma 45 predstavami), kar kaže na to, da je število uprizoritev, ki nastanejo po domačih besedilih, zadnja leta razmeroma ustaljeno; tudi delež slovenskih predlog znotraj celote produkcije se pri tem bistveno ne spreminja.

Nemara pa bi lahko iz rahlega naraščanja števila obravnavanih predstav sklepali celo, da slovenska dramska pisava v razmerju do svojega širšega (umetnostnega in družbenega) prostora ne le ohranja relevantnost, temveč jo postopoma celo povečuje; zdi se tudi, da to domnevo podpirajo še nekatera druga dejstva. Denimo, tudi v lanskem letu je bil pretežni del obravnavane produkcije (približno tri četrtine vseh predstav) postavljen na odrih javnih gledaliških institucij; četudi je šlo v več primerih za koprodukcije z neinstitucionalnimi producenti, se zdi očitno, da se je osrednje prizorišče odrskih aktualizacij slovenskega dramskega snovanja dokončno preselilo v ustanove (to se v določeni meri kaže tudi v že omenjenem razmerju med "standardnimi" dramskimi besedili in drugimi formati). Vsaj delno lahko ta premik pripišemo izrazitejšemu zanimanju gledaliških hiš za pripravo predstav po domačih predlogah (skoraj v vseh so bile na programu najmanj dve ali tri uprizoritve, osnovane na slovenskem besedilu, v nekaterih jih je bilo tudi pet ali šest; le v enem gledališču na repertoarju ni bilo nobenega slovenskega avtorja), vendar se na žalost zdi, da izhaja še iz druge okoliščine, ki pa niti ni tako neposredno povezana z morebitnim prepoznavanjem kakovosti slovenske dramatike – gre namreč za postopno erozijo domače neodvisne scene, na kateri je še pred nekaj leti nastajalo ogromno projektov po izvirnih slovenskih predlogah.

Nadvse zanimiva poteza tokratne bere je izrazito visok delež krstnih uprizoritev – predstav, nastalih po besedilih iz zgodovine slovenske dramatike (Cankar, Zupan, Grum), je razmeroma malo, a tudi te zaznamuje poudarjeno avtorski pristop; nekaj več je "prevajanja" v osnovi nedramskih predlog, naj gre tu za dramatizacije romanov, mitoloških motivov ali pa (psevdo)dokumentarnih, biografskih in navsezadnje (zlasti v raznih avtorskih projektih) intimnih vsebin; vendar pa prevladujejo uprizoritve sodobnih ali vsaj novejših besedil, pri čemer imajo nekateri bolj prepoznavni avtorji (Möderndorfer, Semenič) na repertoarjih tudi po več svojih del; kar nekaj iger je nastalo po naročilu. Našteto morda daje slutiti, da obstaja v gledaliških ustanovah skorajda zgledna stopnja zaupanja v sodobno domačo pisavo, zaradi česar je potreba po "preverjenih", v preteklosti že kdaj uprizorjenih besedilih manjša. Omenjena razmerja se vsaj do določene mere kažejo tudi v programu festivala; tu sem pri izbiri v prvi vrsti sledil kakovosti uprizoritve kot celote, seveda pa sem poskušal hkrati smiselno upoštevati težo predloge ter naravo razmerja, ki so ga do nje vzpostavili ustvarjalci določenega projekta. Med tekmovalnimi predstavami tako najdemo inventivna branja historične slovenske dramatike (Hlapci, montaža Zupanovih besedil), gledališko suverene predelave literarnih stvaritev (Jugoslavija, moja dežela, Samorastniki), sodobno domačo pisavo (medtem ko skoraj rečem še, Evropa), pa tudi tiste bolj individualno "zaznamovane", iz ustvarjalcev izhajajoče projekte (Katarina po naročilu, Učene ženske). Prepričan sem, da v tem izboru dovolj ustrezno odsevajo estetska raznovrstnost, vsebinska pestrost in več kot le spodobna raven aktualnega uprizarjanja slovenske dramatike.

Gregor Butala, selektor 46. tedna slovenske drame


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide Teden slovenske drame Delovanje spletne strani Teden slovenske drame (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
Teden slovenske drame Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
...
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...
Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
...
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__qca
__utma
__utmz
__utmv
__utmb
clip_id
home_active_tab
uid
v6f
utmc
aka_debug
...
Vimeo Te piškotke nastavi videopredvajalnik Vimeo.
Vimeo politika zasebnosti / Vimeo piškotki
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
...
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__ar_v4
__gads
_drt_
id
ebNewBandWidth_.googleads.g.doubleclick.net
...
Google Ads Merjenje učinkov Google Ads oglaševanja.
Piškotki pri Google oglaševanju

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Spletno mesto Teden slovenske drame.